Federacja Księstwa Bestialii, Bestialia - małe, rozproszone państwo, otoczone zewsząd Polską i Słowenią. Jest najmniejszym państwem na Ziemi, nie licząc nieoficjalnej Landlandii.

Nazwa[edytuj | edytuj kod]

Pochodzenie[edytuj | edytuj kod]

Od wyrazu bëstia (bestia).

W innych językach[edytuj | edytuj kod]

  • Angielski: Federation of Beastialand Duchy
  • Bestialski: Federatia Ksensvod Bëstialad
  • Polski: Federacja Księstwa Bestialii

Założyciel[edytuj | edytuj kod]

Andrzej I Lamus (ur. 2 grudnia 1994 w Rawiczu, w Polsce) - książę Federacji Księstwa Bestialii od 10 lipca 2007. I sekretarz Partii Kapitalistycznej.

Andrzej poznał komunizm w wieku 9 lat. Spodobał mu się. Wkrótce przekonał się, że to kretynizm i został konserwatystą.

Polityka[edytuj | edytuj kod]

Bestialia dzieli się na 3 prowincje, a te na 14 hrabstw. Nad każdą z prowincji władzę sprawuje gubernator, a nad każdym hrabstwem hrabia. Terytoria niewolnicze są bezpośrednią własnością króla, nikt nie sprawuje tam samorządu.

Partie[edytuj | edytuj kod]

Partia Kapitalistyczna (PKa)[edytuj | edytuj kod]

Partia rządząca obecnie. Kieruje nią sam książę Andrzej I Lamus. Innymi znacznymi twarzami w niej są wicekról Maciej I Foh i była królowa Loia I Iolaina. Większość członków to mieszkańcy Starej Bestialii. Celami partii są:

  • utrzymanie jak najdłużej systemu rynkowego,
  • wygrane w wyborach,
  • zapewnienie należytych miejsc zamieszkania i pracy.

Partia Ekonomiczna (PE)[edytuj | edytuj kod]

Tą partią kieruje hrabia Jonu Ŧimas I Timi. Zrzesza ona głównie Jończyków. Partia chroni gospodarkę i prawa konsumentów; organizuje happeningi "antylichwowe".

Partia Racjonalistyczna (PR)[edytuj | edytuj kod]

W niej najwyższy urząd piastuje hrabia Kasi Mare I Kasu. Sto procent członków to ateiści. W partii większość to mieszkańcy Kasi. Celami są obniżenie znaczenia Kościoła w życiu i zdejmowanie krzyży.

Partia Pacyfistyczna (PP)[edytuj | edytuj kod]

Rządzi nią hrabia Dżumy Południowej Hipolit I Angël. Większość to obywatele jego hrabstwa. Partia stawia sobie za zadanie kierowanie siłami zbrojnymi (choć faktycznie robi to wicekról) i obronę państwa przed atakami z zewnątrz.

Partia Idiotów (PI)[edytuj | edytuj kod]

Jej prezesem jest hrabia Dżumy Północnej Mah I Spoke. W partii przeważają Dżumczycy Północni. By dostać się do niej potrzeba co najwyżej 100 punktów IQ. To ona odpowiada za oświatę, kulturę oraz sztukę.

Partia Komunistyczna (PKo)[edytuj | edytuj kod]

Największy wróg polityczny PKa. Władzę dzierży hrabia Fiucji Darosav I Fiut. Mimo zaciekłej walki politycznej, prywatnie jest on przyjacielem króla. Tej partii chodzi o lepsze prawa dla wykształconych, uwłaszczenie ludu rolniczego, nacjonalizację i likwidację burżuazji.

Siły zbrojne[edytuj | edytuj kod]

Składają się z wszystkich pełnoletnich obywateli płci męskiej (ok. 200).

Prawo[edytuj | edytuj kod]

Jest zupełnie wyjątkowe i oryginalne, o czym mogą świadczyć paragrafy:

  • Każdy obywatel ma swój cykl życiowy. Od urodzenia do osiągnięcia drugiego roku życia człowiek posiada status niemowlęcia (nemovlent). Po osiągnięciu drugiego roku życia nadaje się status i prawa dziecka (decko), które wygasają w wieku dwudziestu lat. Dzieci nazywa się chłopcami (hopëc) i dziewczynami (devcina), w zależności od płci. Po skończonym okresie dziecięcym następuje okres dorosłości.
  • Zakazuje się:
    • zabójstwa (łącznie z aborcją i eutanazją)
    • kradzieży
    • cudzołóstwa (z wyjątkiem sytuacji, gdy doszło do poczęcia)
    • świętokradztwa
  • Karą za zabójstwo jest zapłodnienie in vitro (jeśli skazaną jest kobieta zdolna do urodzenia dziecka) lub sklonowanie. Za wykonanie wyroku śmierci grozi... kara śmierci.

Język[edytuj | edytuj kod]

Język bestialski (Enzëk bëstials) jest językiem używanym w całej Bestialii jako jeden z dwóch urzędowych, obok polskiego.

Alfabet[edytuj | edytuj kod]

Bestialski używa dostosowanego alfabetu łacińskiego, obejmującego 26 znaków: 23 litery z podziałem na małe i duże (z jednym wyjątkiem, nie istnieje duże "ë") oraz trzy znaki mające znaczenie w gramatyce bestialskiej.

  • Aa
  • Bb
  • Cc
  • Dd
  • Ee
  • ë
  • Ff
  • Ŧŧ
  • Gg
  • Hh
  • Ii
  • Kk
  • Ll
  • Mm
  • Nn
  • Oo
  • Pp
  • Rr
  • Ss
  • Tt
  • Uu
  • Vv
  • Zz
  • - (zmëslik)
  • ~ (rozmëslik)
  • ± (obmëslik)

Podstawowe zwroty[edytuj | edytuj kod]

  • proszę – Prosim
  • dziękuję – Dekovim
  • przepraszam – Preprosim
  • Jak masz na imię? – Ko imenit?
  • Mam na imię... – Imenim ...
  • Dzień dobry – Vitamot.
  • Do widzenia – Zegnamot.
  • Nie rozumiem – Nerozumemot.
  • Tak – To.
  • Nie – Neto.
  • Czy mówisz po polsku? – Ko movit polsok?
  • Nie mówię po bestialsku. – Nemovim bëstialsok.
  • Ile to kosztuje? – Ko varta?

"Ojcze nasz" po bestialsku[edytuj | edytuj kod]

Tatan nebov, sventi imenetv, pridi krolesvotv, bendi volatv, nebok zemov. Hlebanod denni dat dis den. I odpustitan vinin, odpustianenak vinnikinam. I nevoditan pokusav, li zbavitan zlod. Pëvnok.