Sejm Cesarstwa Damianowego ( dam. Tānäva/ do 2015 r. Saaimas)- izba niższa Zgromadzenia Narodowego Cesarstwa. Utworzona 12 sierpnia 2009 r. jako izba niższa Królestwa, dotąd jej funkcje pełnił Senat. Od utworzenia Sejmu system parlamentarny kraju ma charakter dwuizbowy.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Dzieje Sejmu sięgają czasów rady wojennej (kanga) istniejącej od IV w. p.n.e. w różnych państwach taemnijskich, a następnie zgromadzenia wodzów (taramtëkiy). Kolejnym analogicznym do Sejmu ciałem było zgromadzenie szlachty (masnaatëkiy), organ Cesarstwa Taenu do 1404 r. Jego kompetencje w XVI w. przejął powołany pod naciskiem arystokratów Organ Trwale Obradujący (kamnaskanbablaak), zastąpiony w 1754 r. Zgromadzeniem (Tānäva). Na początku XX w. ostatni cesarz II Cesarstwa Taenu, Maamidar IV, podjął próbę zawieszenia obrad organu, co doprowadziło do proklamacji republiki w 1914 r. Zgromadzenie zawieszono po restauracji monarchii w 1944 r., lecz przywrócono w 1945 r. W 2002 r. po puczu wojskowym Zgromadzenie nie funkcjonowało w latach 2003-2004 i w 2007 r. Po porozumieniu prodemokratycznych sił i protestach narodowych, wymuszono stabilizację, co poskutkowało powstaniem Królestwa, a następnie Cesarstwa Damianowego. Organem ustawodawczym kraju był początkowo Senat, zaś dodano do niego 12 sierpnia 2009 r. Sejm, początkowo pod ztaenizowaną nazwą Saaimas z 400 posłami. W 2012 r. liczbę posłów zmniejszono do 350, w lipcu obie izby zaś proklamowały powstanie Cesarstwa. W 2015 r. pod naciskiem środowisk narodowo-liberalnych "zdamianizowano" nazwę organu na rdzenne miano Tānäva, nawiązując tym samym do historycznej tradycji parlamentarnej.