Sfinksy, Wielbłądolwy, Kamelleony (lew. ???, gargul. Blizerio, row. plikę tu, ęm. Byjnet) - jedna z wielu ras stworzeń rozumnych zamieszkujących świat Gruszek Na Wierzbie I Śliwek Na Sośnie. Należą do stworzeń kamiennych.

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Budową ciała Sfinksy przypominają uskrzydlone lwy z głowami wielbłądów. Są wykonane z kamienia.

Pochodzenie[edytuj | edytuj kod]

Sfinksy, podobnie jak Lwy, Aniełki, Gargulki i Geowazy należą do ras kamiennych, w ich obrębie zaś - do ras monumentalnych. Sfinksy są dziworodne - rozmnażają się przez rozpad dużego, dorosłego osobnika na wiele mniejszych pod wpływem wyjątkowo silnego śmiechu.

Zwyczaje[edytuj | edytuj kod]

W pierwszym okresie życia Sfinksiątka mają postać kamiennych larw i żywią się solą. Gdy osiągną odpowiednią masę przepoczwarzają się i wyruszają w świat w poszukiwaniu wolnych postumentów, na których będą mogły wylegiwać się i obmyślać zagadki. Znalazłszy odpowiedni postument Swinks obiera go sobie za mieszkanie traktując przy tym najbliższą okolicę postumentu - zwykle jest to budynek, przed którym postawiono postument - jako swoją własność i nie pozwalając nikomu zbliżać się do niej inaczej, niż po udzieleniu odpowiedzi na sfinksową zagadkę. Kiedy pada już prawidłowa odpowiedź, Sfiks odlatuje z postumentu i nigdy więcej na niego nie wraca. Większość ras świata Gruszek Na Wierzbie uważa Sfiksy za szkodniki, które zajmują postumenty budowane z przeznaczeniem dla Lwów i bardzo cenią tych, którym uda się odpowiedzieć na zagadkę Sfiksa.

Język[edytuj | edytuj kod]

Między sobą Sfinksy ryczą specjalnym dialektem języka lwowskiego, co pozwala sądzić, iż wywodzą się one od Lwów. Sfiksy są też niezwykle utalentowanymi poliglotami, potrafią w niezwykle krótkim czasie opanować dowolny obcy język na tyle biegle, żeby zamęczać jego użytkowników perfidnymi zagadkami.

Przykładowe zagadki sfiksa[edytuj | edytuj kod]

  • Pytanie: Co to jest - małe, rude, trójkątnouche i brązowookie?
  • Odpowiedź: Mały, rudy, trójkątnouchy i brązowooki Cziwieknić Ramżemziak.

Źródło: pytanie zadane przez okupującego budynek Ministerstwa Kultury Sfinksa obywatelowi Eboranolandii Cziwiekniciowi Ramżemziakowi. Za przegonienie Sfinksa Ramżemziak otrzymał tytuł wuefisty.